Tips för en bättre hälsa

July 12, 2010

Det finns flera olika metoder att använda sig av, om man bestämt sig för att gå ner i vikt.

Bantning kan i grunden ske på tre vis, nämligen via:

- Ett minskat energiupptag
- En ökad förbränning
- En kombination av ovanstående

Somliga väljer att helt följa en utprovad diet, som till exempel GI-metoden, Cambridgekuren eller Atkinsdieten. Andra väljer att gå ner i vikt genom att använda sig av ”gå-ner-i-vikt”-produkter som fungerar som måltidsersättningar. Det förekommer även bantningspreparat som hjälper dig att banta på så vis att de ökar mättnadskänslan och därmed får dig att äta mindre. Bantning kan även ske genom motion, det vill säga då en ökad förbränning leder till viktnedgång. Vill man kan man naturligtvis kombinera ett minskat energiupptag med ökad förbränning. Inom exempelvis ViktVäktarna arbetar man på det sättet. För att ta reda på om du är i behov att gå ner i vikt, kan du börja med att ta reda på ditt BMI (Body Mass Index). Då det kan vara mycket individuellt vad som är bra och inte i bantningssammanhang, kan det vara bra att rådfråga en läkare eller dietist innan du börjar med viktminskningen.

Vitaminer är livsnödvändiga

Det är viktigt att få i sig vitaminer, då underskott på dessa kan medföra allvarliga bristsjukdomar. En gemensam nämnare för alla vitaminer är att de måste tillföras kroppen utifrån, antingen via kosten eller via olika kosttillskott. Vidare kan vitaminer indelas i de två huvudgrupperna vattenlösliga (B och C) och fettlösliga (A, D, E och K) vitaminer. De vattenlösliga vitaminerna kan inte lagras i människokroppen utan måste hela tiden tillföras kontinuerligt. De fettlösliga vitaminerna å andra sidan har möjlighet att lagras i kroppen under en längre tidsperiod, ibland under flera år. Fettlösliga vitaminer kan lätt överdoseras på grund av att de har svårt att blandas med vatten och följa med urinen ut ur kroppen. Med normal kosthållning är detta oftast inte ett problem, däremot kan det vara värt att noga beakta när man använder sig av olika kosttillskott. Följ därför alltid RDI (Rekommenderat Dagligt Intag).

Är du gravid är det ännu viktigare att må bra

Är du gravid så är träning viktigt för att du ska må bra och även ditt barn. All form av träning går inte t.ex. boxning är ju inget som rekommenderas. En av de träningarna som kan rekommenderas är gravidyoga, ta en titt på länken och se om det kan vara något för dig.

Mineraler är också viktiga för kroppen
Mineraler fyller en viktig funktion i kroppen, när det gäller till exempel nödvändiga nervsignalsfunktioner och uppbyggnad av skelett och tänder.

Inom gruppen mineraler finner man:

- Fosfor
- Jod
- Järn
- Kalcium
- Kalium
- Koppar
- Krom
- Magnesium
- Mangan
- Molybden
- Selen
- Zink

Även mineraler måste tillföras kroppen utifrån med maten eller via kosttillskott. Vid normalt kostintag sker inget överintag av enstaka mineraler och överdoseringsrisken är därför låg. Om du använder dig av kosttillskott bör du däremot hålla dig till RDI för att undvika att drabbas av otrevliga följdtillstånd såsom förgiftning.

Hälsokost för ditt eget bästa
Hos närmsta hälsokostbutik kan du köpa lämpliga tillskott och naturläkemedel som exempelvis viktminskningspreparat och kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Du kan också välja att studera utbudet online i någon av hälsokostbutikerna som återfinns på nätet. Där kan du också göra prisjämförelser och läsa mer om produkterna.

Filed in at 8:11 am

Comments Off

no comments

No comments yet. Wanna add one?

RSS feed for comments on this post.

Sorry, comments are closed right now!